Den smale sti for unge o-løpere
Trenerforeningen er bekymret for den manglende bredden i norsk seniororientering. De nakne faktaene er nedslående:
“50 herreløpere klarte å gjennomføre langdistansen under NM 2009,” skrev Frode Balchen og Kenneth Buch på OPN onsdag. Enda mer alarmerende er opplysningen i artikkelen deres fra forrige uke:
“Av de løperne som har vært innom juniorlandslag, løpt jr. VM eller på annen måte representert Norge internasjonalt som junior de siste 4 årene, har 40 % trappet ned sin satsing eller forsvunnet fra orienteringsmiljøet.”
Diagnosen deres virker presis: Norsk orientering mister for mange unge løpere. Og stor bredde er nødvendig for å få topp internasjonale mesterskapsløpere.
Resepten til doktorene Buch & Balchen er jeg mer skeptisk til. For all del, U23-mesterskap kan sikkert være vel og bra. Men jeg tror ikke det er manglende oppmerksomhet fra speaker som får folk til å slutte.
Jeg tror de fleste slutter fordi o-satsingen ikke frister. Og jeg skjønner dem godt.
Orienteringssatsing fortoner seg bare særere og særere – ironisk nok indirekte på grunn av Kenneth Buch.
Det har fått bre seg en misforståelse i O-Norge om at man må dra til Halden eller Kristiansand for virkelig å bli god i orientering. Og med all respekt: Det får orienteringssatsing til å framstå som et fryktelig smalt og sært valg.
Halden er en liten drittby med stort rånermiljø og karrieremuligheter innenfor tollvesenet. Kristiansand er litt større, men ærlig talt: Hvor mange sosialt kompetente, mentalt friske 20-åringer har egentlig lyst til å bo der?
Det frister nok ikke særlig mer når begge klubbene har utviklet seg til enklaver for en assortert samling landslagsløpere fra hele EUs frie arbeidsmarked. Så smalt er “det fantastiske” miljøet i Halden at kun åtte – 8 – løpere stilte i KM i Østfold da det krasjet med VM. I D21 var deltakerantallet null!
Her er for øvrig bloggen om at HSK og KOK hadde henholdsvis tre og to nordmenn på førstelagene i Jukola.
Kombinert med myten om at de to snøfattige byene er eneste vei til o-himmelen, gir det denne virkeligheten (i kortversjon):
For hver unge, hardtsatsende landslagsfyr som drar til Halden, øker fristelsen til å trappe ned for resten.
For vel kan det friste å løpe VM for Norge. Men verdt fem år med adresse Halden? Neppe.
Kanskje ville situasjonen bli bedre hvis norske o-trenere sluttet å kjempe for sin egen prestisje, og derfor sluttet å late som at en ansatt trener er nødvendig for at løperne skal få fremgang.
I stedet kunne unge løpere få høre at flere veivalg går an:
Du trenger ikke gå med lue om sommeren, du trenger ikke på bo i en flekk på kartet, og opptil flere i omgangskretsen din kan være helt vanlige mennesker.
Du kan bo i en by med kinosaler og flere konsertscener enn bedehus. Du kan bo et sted der andre enn mødre på mammaperm går i gatene klokka 12. Du kan til og med gå på kafé selv, og sitte der hele dagen.
Du må bare trene en tur på kvelden. Eller om morgenen. Eller med lykt om kvelden. Min erfaring er at trening til og med kan være morsomt og sosialt.
Hvis O-Norges 21-23-åringer opplever det samme, vil kanskje litt flere av dem fortsette i noen år til. Så kan de heller flytte til Halden eller Kristiansand når de skal trappe ned til pensjonisttilværelsen.
Tips oss hvis dette innlegget er upassende
Explore posts in the same categories: orientering You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.



2 oktober, 2009 at 11:12 am
Studiested betyr alt. Du får ikke 100% av de som trente mens de gikk på videregående til å fortsette om det ikke kan få et godt studietilbud og et treningsmiljø i forbindelse med det. Det er mye viktigere en trener.
Om vi virkelig vil holde de yngre seniorene innenfor vår idrett bør vi se på hva vi kan gjøre for at ungdommen får realisert seg selv utenfor idretten og samtidig beholde gleden ved å trene. studier/sosialt/trening , det er der de må tilfredsstilles. Sosialt behøver ikke være med andre o-løpere, men en må få tilfredstilt sitt behov på en måte som gir daglig tilhørighet og lar seg kombinere med mye trening.
Send dem til NTNUI. Vi garanterer at de fortsatt løper orientering 5 år senere. Jeg hører rykter fra bartebyen om at det var 70 stykker på fellestrening i høst hvor alle (med veldig få unntak) var i alderen 19-24. Om NOF er enig i at disse trenger flere gode trenere kan de jo stille med trenere for dette miljøet. Der vil de garantert få mest igjen for pengene (ta herreklassen (ikke WC) i o-festivalen, nesten 40 stykker hadde fortid i trondheim). En kan jo tenke seg at NOF stiller trenere for alle i en utdanningsituasjon , uansett hvor en ønsker å studere. Riktig bare om dette er viktig nok til å bruke penger på, noe jeg overlater til andre å vurdere.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
2 oktober, 2009 at 12:25 pm
100% enig!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
2 oktober, 2009 at 6:23 pm
Du har mange gode poenger. Antall trenere, talentutviklere eller hva det så fint kalles er av mindre betydning. Gode treningsmiljøer og sterke klubber er viktigere.
Men det blir for dumt å henge å klubber som Halden og Kristiansand som tross alt er to av få klubber som har lykkes ganske bra. Hvorfor mislykkes da hovedstadsklubbene i så stor grad?, selv med en stri strøm av unge studenter som kommer til byen hvert år er elitestallene tynne…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
2 oktober, 2009 at 6:23 pm
Fantastisk skrevet!
Landslagsapparatet dyrker kun fram de som legger seg før klokka ti om kvelden, alltid har detaljerte planer for hvordan de skal trene, og ikke minst; sover med supertrøye for ikke å bli forkjøla. Ikke noe vondt sagt om o-nerder, men man trenger ikke se på kart 24/7 for å vinne NM. Dessverre tror NOF dette.
Dessverre er det også slik at når man er en ung og ivrig o-løper, så tror man lett at autoritetspersonene på landslaget har peiling. At man bør gjøre som de sier. Da er det lett å gå i fella. Med fella mener jeg at man tenker på arbeidsoppgaver når man løper orientering, i stedet for å se på kartet og beine så fort man kan. Eller at alle treningsøktene skal ha en hensikt. Hensikten skal selvsagt være skrevet opp i ukeplanen, månedsplanen, halvårsplanen, årsplanen og langtidsplanen.
Alle som har nådd et visst nivå i denne sporten vet at det ikke er arbeidsoppgaver som avgjør hvor bra man orienterer. Orientering handler om å se på kartet rett før man stempler, og finne noen oppfangende detaljer på neste strekk som man kan gampe mot.
Og for de som ikke har lyst til å bo i Trondheim, er Ås det beste stedet å bli god. Her kan vi by på en god kombinasjon av ellevill treningsglede, fellesskap, god vin og massevis av kart i umiddelbar nærhet. Ås byr også på bedehusknapphet, samt mulighet til å bli siv.øk, siv.ing, “tree hugger”, genmodifiserer og mye annet!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
2 oktober, 2009 at 7:25 pm
Som jeg skulle sagt det selv…
NOF og resten av o-Norge må slutte å motarbeide seg selv. Få slutt på drittkastingen og på å rakke ned på dem som ønsker å bosette seg steder det er mulig å kombinere idrett med utdanning eller jobb. Bredden er viktig for rekrutering og for sportens eksistens. Du starter ikke med orientering fordi en eller annen har blitt verdensmester, du starter med det fordi moren, faren eller kammeraten din driver med det.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
2 oktober, 2009 at 7:34 pm
Så sant så sant, det handler ikke så mye om hvor du bor, men hvordan du selv liker å trene og hvem du omgås med.
Det er mulig å bli god mange steder. f.eks Ås, Oslo og ikke minst Trondheim.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
2 oktober, 2009 at 8:42 pm
Godt skrevet
Og som analyse: Hur bra som hälst!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
2 oktober, 2009 at 9:34 pm
“Du kan bo i en by med kinosaler og flere konsertscener enn bedehus. Du kan bo et sted der andre enn mødre på mammaperm går i gatene klokka 12. Du kan til og med gå på kafé selv, og sitte der hele dagen.”
Javel, … og du kan dokumentere dette ?????
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
3 oktober, 2009 at 9:36 am
Fantastisk bra innlegg! På tide med nytenking i norsk orientering. Bredden blir mindre og mindre, og det kan skyldes mye, men at det smalsporede fokuset på at bosted er avgjørende for suksess skal ta sin skyld, er innlysende. Det begynner å bli som i de øverste divisjonene i fotball der laget fra stedet kun har noen få eller ingen lokale spillere på laget i det hele tatt. Og vi ser hvordan det går med nivået på norsk fotball…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
3 oktober, 2009 at 1:20 pm
Innlegget er for så vidt artig lesing, men det skyldes at først og fremst skribentens talent for spissformuleringer. Analysen er av middels og vitner kun om svært begrenset selvinnsikt.
Å legge skylden på Norges to største elitemiljøer for synkende antall eliteløpere er interessant, men jeg hadde forventet mer av Norges lateste, sosialt kompetente, mentalt friske og cafebesøkende o-løper.
En ting er sikkert og det er at det ikke er Norges små drittbyer som dreper flest o-talenter, men at det er Norges største drittby Oslo som er det store sluket. Oslo får hvert år en stri strøm av store o-talenter, men hva får de ut av det.., ingenting.
Det store problemet i dagens o-Norge er ikke at det er gode satsingsmiljøer i Halden, Kristiansand og Trondheim, men at det er fullstendig mangel på et satsingsmiljø i Oslo. Det er her jobben må gjøres, får man til det så kanskje Jerry får nok selskap til at han slipper å sitte alene og nerde på kafe hele dagen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
3 oktober, 2009 at 2:06 pm
Maken til bitter mann da…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
3 oktober, 2009 at 3:16 pm
Jeg synes det er bra at vi debatterer friskt i o-Norge, men når bloggeren må bruke slike uttrykk: “Halden er en liten drittby med stort rånermiljø og karrieremuligheter innenfor tollvesenet. Kristiansand er litt større, men ærlig talt: Hvor mange sosialt kompetente, mentalt friske 20-åringer har egentlig lyst til å bo der?” Da mister jeg respekten. Debatanter som kommer med slike formuleringer bude ikke bli hørt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
3 oktober, 2009 at 3:30 pm
All respekt Glesnes, vanvittig bra skrevet
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
3 oktober, 2009 at 3:56 pm
Jeg trudde ikke det var så mange unge og lovende løpere som trekker til Halden og Kristiansand. Jeg trudde alle dro til Trondheim, og derfor lite “påfyll” av talenter til klubber nær andre studiesteder.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
3 oktober, 2009 at 4:43 pm
Men bredden i Norsk O er elendig, først om frems pga. nedgangen i antall løpere og aktivitet utenfor “tyngdepunktene” Oslo, Østfold, Trondheim og Kristiansand. Nedgangen har vært mer eller mindre merkbar i snart 20 år. Det har pågått en “sentralisering” av O – idretten som har ført til at den delvis har dødd ut mange steder. Dette problemet trur jeg mange i “tyngdepunktene” og i NOF opp gjennom årene har ignorert, for de har vært mest opptatt av de store elitemiljøene/landslagene som alltid har hatt ett visst tilsig av løpere. Medaljer skal telles opp og landets O – tilstand beskrives ut fra det….. Nedgangen i bredden har pågått i lang tid, men man tar det ikke alvorlig før det går ut over innsatsen i VM.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
3 oktober, 2009 at 4:57 pm
Jeg bodde 20 år på landet – og ble aldri god o-løper
Jeg bodde 10 år i Oslo – og ble aldri god o-løper
Nå bor jeg i Halden – og er fremdeles ikke god o-løper
KONKLUSJON: Bosted har ingenting å si, kinosaler har ingenting å si, konsertscener har ingenting å si, bedehus har ingenting å si, kaféer har ingenting å si – talent og treningsvilje har ALT å si (ref. Egil Johansen, Sigurd Dæhli, Øivin Thon, Harald Thon, Morten Berglia, Tore Sagvolden, Jan Fjærestad, Jon Tvedt, …)!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
3 oktober, 2009 at 5:00 pm
Veldig bra skrevet, onkel G
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
3 oktober, 2009 at 10:11 pm
Etter å ha lest dette, bestemte vi i Legstrongs oss for å lage ett aldri så lite svar. Det kan leses her: http://legstrongs.blogspot.com/2009/10/den-store-sti-for-unge-o-lpere.html
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
3 oktober, 2009 at 11:32 pm
Nå begynner det jo å bli en del gode løpere i Oslo også, da… I hvert fall hvis du ser på Lillomarkas medaljestatistikk fra jr.NM.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
4 oktober, 2009 at 11:03 am
Hehe, herlig innlegg!
Og stor takk til legstrongs for deres meget vittige lapskaus av politisk korrekthet, selvmotsigelser, sårede følelser og demonstrasjon av noen av de holdningene Jerry harselerer med.
Man må satse 110%, se!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
4 oktober, 2009 at 5:34 pm
Helt enig, gjør narr av unggutta som satser alt på orientering i små drittbyer rundt omkring i Norge. Det O-Norge virkelig trenger er late o-løpere i Oslo som skriver 3 siders innlegg i bloggen sin når de må løpe E2 i NOM testløp.
“I 2007 var jeg syk og trente cirka 50 timer totalt. Jeg løp ingen Craft Cup-løp…..til sist avsluttet jeg med – å misse kvaliken til NM mellomdistanse i skrålia ned mot mål.” Men det er helt klart noe galt med ranking systemet når JEG ikke får løpe testløp.
Men for all del, man får seg jo en god latter når man leser innlegg i denne bloggen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
5 oktober, 2009 at 8:56 am
Brannfakkel der fra unge Glesnes…
Synes takhøyden i o-miljøet tradisjonelt har vært for lav. Derfor er Jerrys innlegg betimelig – alternative stemmer er viktig for å få til en åpen og god debatt.
Og Tiofan: fokuser litt mer på din egen rettskrivning framfor å ønske deg tilbake til Øst-Europa på 80-tallet…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
6 oktober, 2009 at 8:38 am
Uavhengig av om Glesnes har rett eller ikke, så er det interessant å se at mange av de som tilber hans innlegg er de som aldri nådde toppen selv. Det er ikke noe galt i å ikke nå toppen, det er plass til alle i o-idretten, men det virker som om det likevel forventes at de skal komme på landslagsgruppe og løpe VM selv om andre både gjør en større innsats i treningsarbeidet OG oppnår bedre resultater.
Det er greit å mene at man kan kombinere satsing med et ellers 100% normalt liv, men bevis det da for f…! (3. plass i Tunevannet beviser ingenting…)
PS Ludde! Beklager om rettskrivningen ikke når opp til dine forventninger.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
6 oktober, 2009 at 1:08 pm
Er enig i at å slenge ut negative karakteristikker om byer/steder ikke er bra. Poenget må være å fokusere på konsekvensene av at alle av Norges beste løpere flokker seg i 2-3 klubber. Det betyr jo selvsagt noe å kunne vinne Tiomila, Jukola og NM stafett, men hva skjer i de små klubbene hvis deres beste løpere og “helter” forsvinner til andre klubber? Da blir jo de unge løpernes store inspirasjonskilde borte, og kanskje slokner interessen for videre satsing helt. Kan ikke tingen være å jobbe for å muligheten til å stille flerklubbslag i Tiomila og Jukola, og redusere antall etapper i NM stafett til to? Så kan hver løper eventuelt springe to etapper i NM. Dette er selvsagt synseri, men det er viktig å ta debatten om hva opphopning av alle de beste i noen få klubber betyr for rekrutteringen. Det virker nemlig som om det ikke er helt uten betydning.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
6 oktober, 2009 at 6:38 pm
Viktigste er vel å kose seg med orienteringen.. Er jo en fantastisk idrett å drive med uansett hvilket nivå man driver på..Tykk eller smal, lang eller bred, ung eller gammel, seriøs eller useriøs, god eller dårlig; i orienteringssporten er alle like mye verdt..Er en god ting det vel..Ikke mange andre idretter kan skryte av slike meritter..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
6 oktober, 2009 at 8:25 pm
Kjære Meg;
jeg prøvde bare å skrive en artig artikkel. Selvsagt må man være seriøs om man skal bli så god som Olav. Det er Olav et godt bevis på.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
7 oktober, 2009 at 10:19 am
Fint innlegg, artig lesing sjøl for en som ikke bryr seg allverden om problemet. Det er klart Haldens plassering på gærne sida fjorden er et stort problem for o-sporten!
Forøvrig syns jeg det er kjipere at det ikke er større oppslutning omkring vanlig gode* o-arrangementer rundt omkring i kongeriket, enn at NM-nivået ikke er som i gode gamle dager.
*sjeldent med gode løyper på bed.løp
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
11 oktober, 2009 at 7:14 pm
-> Martin:
Hvor mange av Lillomarkas løpere bor i Lillomarka? Det ligger en del av andre klubbers jobb i disse prestasjonene også, i tillegg til en god dose talent/treningstalent.
Uansett tror jeg det er vanskelig å vurdere klubbers toppløperutviklende kvaliteter utifra jr.-resultater*. Send Olav Lundanes (eller Jørgen R, Bjørnar V, Holger H, Anders N etc til hvilken som helst klubb med kart og en fyr som henger ut merkebånd, og de hadde blitt jækla gode læll). Orientering er ikke fotball! Man må være smart, ha vilje til å bli smart, ville bli smartere, ha evne til å bli smartere og være over middels sta for å bli en god o-løper. Dette må stimuleres, og om det er 10 økter i uka på kurvekart eller skigåing fra november til mars er høyst individuelt!
*Arbeidet LOL gjør for å skape et godt trenings- og prestasjonsmiljø er unikt. Kanskje om 5-10 år vil de være den beste klubben i Oslo-området. – og hadde ikke Halden og KOK gjort en god jobb hadde de heller ikke vunnet så mye som de gjør. Men hvor mange toppløpere (pall i VM) løper i de lagene, og hvor mange hadde ikke blitt det selv om de hadde løpt for Lillomarka/Frol?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
26 oktober, 2009 at 9:45 pm
Artig innlegg!
Husker jeg dro til Trondheim i 1988 for aa studere paa “NTHI”, det var faktisk nesten slik det var…..Blei daarlig med trening etter hvert gitt. Uansett gikk det opp for meg at noe var galt da jeg la merke til at vi O-löpere satt samlet i et hjörne og pekte paa alle de andre “raringene”. Jeg er glad for at det kun ble fotball etter dette……
Hilsen fra Argentina!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende